کاربرد و محاسبه نرخ اینگیجمنت در اینستاگرام

از وقتی که خرید و فروش فالوور واقعی و فیک زیاد شد؛ دیگه فالوور بالا داشتن ارج و قربی نداره! چیزی که این روزها باعث میشه یه صفحه به چشم صاحبان کسب و کار بیاد و بهش تبلیغ بدن؛ نرخ تعامل اون پیج یا همون اینگیجمنته. اگه اینگیجمنت شما بالا باشه؛ حتی بدون داشتن فالوور زیاد هم میتونین از این فضا درآمد خوبی کسب کنین.

اگه دوست دارین همه چیز رو درباره اینستاگرام و کسب درآمد از اون یاد بگیرین؛ حتما پست مربوط بهش رو ببینین.

Engagement Rate با عناوین مختلفی مثل میزان مشارکت، نرخ تعامل، نرخ درگیری مخاطب و… شناخته میشه. این درصد؛ معیاری برای اینه که نشون بده مردم و مخاطبانتون چقدر با محتوایی که شما تولید کردین تعامل دارن و بهش علاقه مندن. عواملی که باعث میشه نرخ تعامل بالا بره؛ شامل نظرات کاربران ، اشتراک گذاری ها ، لایک و چیزهای دیگست.

اینگیجمنت اینستاگرام

 اما اصلا چرا باید به این عدد توجه کنیم؟

هر موضوعی رو انتخاب کنین؛ می بینین که درباره اون تعداد زیادی پیج وجود داره. از طرف دیگه با روی بورس اومدن تبلیغات اینستاگرامی، تقریبا همه به دنبال اینن که تعداد فالوور بیشتری داشته باشن و بتونن تبلیغات بیشتر و گرون تری داشته باشن.

اینجاست که مشکلات خودشون رو نشون میدن! چطور؟

بیزینس ها هزینه میکنن و به بلاگر یا اینفلوئنسری  که فالوور زیادی داره؛ پول میدن تا براشون تبلیغ کنه… ولی بعد از مدتی میبینن که این کار هیچ فایده ای براشون نداشته. و وقتی پیج رو بررسی میکنن؛ میبینن که مثلا با وجود داشتن صد هزار دنبال کننده؛ پست های این پیج فقط دویست تا لایک خوردن!

دلیل این اتفاق میتونه چندتا مسئله باشه:

  • شاید اون پیج فالوور فیک خریده.
  • شاید مخاطبانش واقعی باشن؛ ولی پست هاش رو دوست ندارن ولایک نمیکنن.
  • شاید بخش زیادی از فالوورهاش غیر فعال شدن.

دلیل این اتفاق هرچی که باشه؛ نشون میده اون پیج از نظر مخاطبانش بی کیفیته و نظرشونو جلب نمیکنه. در نتیجه با اون محتواها درگیر نمیشن و تاثیری روشون نداره. این یعنی تبلیغ دادن به پیجی که دوهزار فالوور داره ولی نرخ تعامل بالایی داره؛ خیلی بهتر از تبلیغ دادن به پیجیه که صد هزار فالوور داره ولی نرخ تعاملش خیلی کمه!

اینگیجمنت، معیار خیلی مفیدی برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل برای انتخاب اینفلوئنسر و مقایسه اونها با همه. خوبی این عدد اینه که بدون توجه به کوچکی و بزرگی برند و… کیفیت اون صفحه رو نشون میده.

به غیر از نرخ تبلیغات، فایده دیگه ای که نرخ درگیری بالا داره؛ اینه که به بقیه نشون میده شما بلاگر یا برند حرفه ای هستین. اگه فالوور زیادی داشته باشین ولی تعامل مخاطبانتون با شما کم باشه؛ این سیگنال رو میدین که پست هاتون به درد نمیخوره یا فالوورهاتون فیک هستن و در هر دو صورت کسی شما رو حرفه ای نمیدونه.

نرخ درگیری نشون میده که محتوای شما خوبه یا نه؟ یا مخاطبانتون چقدر با پست های شما ارتباط برقرار میکنن و قبولتون دارن. به همین خاطر در بازاریابی اینستاگرام و برگزاری کمپین ها، دیگه به تعداد دنبال کننده اهمیت چندانی داده نمیشه و همه چیز به نرخ درگیری بستگی داره. البته یک نکته مهم وجود داره؛ و اون هم اینه که هرقدر فالوور بیشتری داشته باشین؛ نرخ درگیریتون کمتر میشه.

روش های مختلفی برای اندازه گیری این درصد وجود داره و محاسبات مختلف ممکنه عددهای مختلفی به شما بدن. البته که بیشتر افراد یا آژانس های تبلیغاتی با استفاده از یه سری سایت های معروف این عدد رو محاسبه میکنن. ولی میتونیم خودمون هم با انتخاب فرمول صحیح، نرخ اینگیجمنت رو به دست بیاریم و با توجه به اون برای استراتژی صفحه اینستاگرام تصمیم گیری کنیم.

 

دو روش محاسبه نرخ تعامل

فرمول های زیر، رایج ترین روش هایی هستن که برای محاسبه نرخ درگیری در اینستاگرام به کار میرن. اینگیجمنت به طور معمول بسته به عوامل مختلف، شامل تعداد لایک ها، دیدن پست، عکس العمل ها به محتواهای منتشرشده و خود پروفایلتون، کامنت ها، اشتراک گذاری ها، بازدیدها و حتی کلیک روی لینک بیو میشن. که میتونین اون ها رو از اینسایت پیج یا اینسایت هر پست به دست بیارین.

 

1. نرخ درگیری در دسترس (ERR):

این فرمول رایج ترین روش برای محاسبه تعامل مخاطب با محتوا است.

 

ERR درصد افرادی رو نشون میده که بعد از دیدن پست با محتوای شما تعامل داشتن.

 

از فرمول اول برای یک پست واحد استفاده کنید ، و فرم دوم برای محاسبه میانگین نرخ در چند پست.

 

ERR = اینگیجمنت در هر پست / reach در هر پست * 100

برای تعیین میانگین ، تمام ERR ها رو از پستهایی که میخواین میانگین بگیرین با هم جمع کنین و بر تعداد پست ها تقسیم کنین:

 

  1. نرخ درگیری بر اساس پست ها (ER هر پست)

این فرمول میزان تعامل فالوورهای شما با یک پست خاص رو اندازه گیری می کنه.

 

ER = میزان مشارکت در یک پست / تعداد کل فالوورها * 100

مثل فرمول قبل، از این فرمول هم میتونین میانگین بگیرین.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *