سئو یا search engine optimization چیست ، چه اهدافی داره و چه کمکی به سایت ما میکنه؟

سئو چیست؟

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است و می توان گفت روش هایی است که استراتژیک سایت شما را تغییر می دهد.

خوب این سئو چه کمکی به سایت میکنه؟

اگر شما به درستی و براساس یکسری دستورالعمل ها روی سئو سایتتون کار کنید،رتبه ی سایت شما در موتورهای جستجو به خصوص گوگل بالا خواهد امد و در نتیجه سایت شما ترافیک بیشتری خواهد داشت؛اما فقط این نیست اگر شما سئوی خوبی داشته باشید میتونه باعث بهبود تجربه کاربری و کاربردی شدن وبسایت و همچنین باعث به اشتراک گذاشتن لینک و سایت شما در شبکه های اجتماعی بشه.

کلاه سفید و کلاه سیاه،تکنیک های بهینه سازی

کارشناسان تکنیک های بهینه سازی سئو رو به دو بخش کلاه سفید و سیاه (برخی به سه بخش کلاه سفید و سیاه و خاکستری) تقسیم کرده اند.
اما هر کدام به چه معناست؟
به طور خلاصه بهینه سازی کلاه سفید از روش ها و استاندار های مشخص شده موتورهای جستجو با استفاده از تکنیک های مثل توسعه ی سایت با کیفیت محتوایی بالا،مرتبط بودن مطالب سایت،داشتن رابط کاربری خوب،بهبود مداوم سایت و … استفاده میکند و سایت شما با رشد مداوم و تدریجی در رتبه بندی موتورهای جستجو بالا می آید. اما بهینه سازی کلاه سیاه از نقاط ضعف در الگوریتم های موتور های جستجو سو استفاده کرده و با تکنیک هایی مثل مخفی کردن لینک در متن،استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی،محتوای کپی شده از سایر سایت ها و … سعی در کسب رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو دارد که این کاملا با دستورالعمل های موتور های جستجو در تضاد هست و ممکن است خیلی سریع و غیرقابل پیشبینی سایت افت کند.

اما چه دستور العمل هایی رو رعایت و اجرایی کنیم تا سئوی سایتمون بالا بره؟

قبلش باید این نکته رو توضیح بدیم که سئو دارای دو نوع مختلف است : سئو (بهینه سازی)داخلی و سئو خارجی
سئو داخلی به معنای بهینه سازی صفحات داخلی سایت با هدف رسیدن به مرتبه ی اول است به این صورت که موتور های جستجو طبق الگوریتم هاشون مطالب شما رو بررسی کرده و موضوعات مطالب رو درک میکنند و اگر مطالب شما طبق اون الگوریتم ها باشه سئو سایت شما بالا میاد.
بیایید باهم نگاهی کوتاه به برخی از روش ها برای بهینه سازی داخلی بندازیم:

 بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت
یکی از بخش‌هایی که گوگل به آن توجه می‌کند، آدرس صفحات مختلف سایت است. تجربه به ما نشان داده است که هر چقدر که این آدرس کوتاه‌تر، خواناتر و با موضوع محتوای شما مرتبط تر باشه، تاثیر بهتری روی سئو دارد.

بهینه سازی عنوان سئو
عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده می‌شه. همیشه سعی کنید عنوان سئوی مطالبتان را جذاب بنویسید.

رعایت ساختار در نوشتار متن
زمانی که دارید برای ساییتون محتوا مینویسید ،سعی کنید محتواتون را بخش بندی کنید،این به چه معناست؟ببنید شما وقتی یک محتوایی رو انتخاب مبکنید ممکنه محتوای شما دارای بخش های مختلفی باشه و هر کدوم از اون بخش ها دارای دارای توضیحاتی جدا باشه ،رعایت ساختارمتن به این منظوره که شما حتما هنگام نوشتن محتواتون یک چیدمانی رو برای متن در نظر بگیرید یعنی بخش های مختلف و توضیحاتشون مشخص باشه و به هیچ عنوان متن شما بهم ریخته و بدون ساختار نباشه.

بهینه سازی توضیحات متا
منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته می‌شه.در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما آن را بیش از حد با کلمات کلیدی پر نکنید. سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه بشه و هم کاربر کلیات محتوای صفحه رو بفهمه، توضیحات متا را بنویسید.

لینک‌سازی داخل سایت
لینک دهی به سایر مطالب یا محصولات وب‌سایت خودتون و یا لینک دادن به وب‌سایت‌های خوب دیگران میتونه نقش مهمی در سئو سایت شما داشته باشه.

بهینه سازی تصاویر سایت
یکی از مهمترین عوامل تو بارگذاری سایت سرعت اونه چون اگر اینطوری نباشه کاربر ممکنه سریع سایت رو ببنده و این رو گوگل ممکنه این تشخیص رو بده که سایت خوب نیست.یکی از عوامل مهم تو سرعت سایت حجم عکس هاست؛سعی کنید تصاویرتون رو با حجم بهینه و با کیفیت خوب در سایتتون اپلود کنید (هم اکنون خیلی از نرم افزار های ویرایش این امکان رو به شما میدن)
نکتۀ دیگری که در خصوص بهینه سازی تصاویر سایت وجود دارد، انتخاب نام مناسب برای آن‌ها و استفاده از تگ Alt است. تگ Alt به موتورهای جستجو کمک می‌کنه متوجه موضوع عکس و ارتباط آن با متن شما بشن و اینکه پست‌هایی که حداقل یک عکس در آن‌ها به‌کار رفته نسبت به پست‌هایی که بدون عکس هستند جایگاه خیلی بالاتری رو دارا هستند.

همانطور که گفته شد سئو دو تا بخش داره یکی سئو داخلی و دیگری سئو خارجی.

سئو یا بهینه ساز خارجی سایت اقداماتی که در خارج سایت انجام میدیم تا بتونیم جایگاه سایت رو در گوگل و دیگر موتور های جستجو بالا ببریم.ما به بررسی برخی از این راه ها می پردازیم:

استفاده از لینک سازی خارجی

به این معنی که سایت های و بلاگ های دیگر به دلیل با کیفیت بودن و کاربردی بودن محتوای شما ، از محتواتون در صفحات خودشون استفاده کنن و لینکی از سایت شما رو به عنوان منبع درج کنند .گوگل محتوای تمام سایت ها و لینک ها رو بررسی میکنه و اگر شما بک لینک های زیادی داشته باشید جایگاه شما رو بالاتر میاره.

فعالیت در شبکه های اجتماعی از دیگر فعالیت هایی که سئو سایت شما رو بالامیبره؛اگر شما در شبکه های اجتماعی مطلبی از ساییتون رو قرار بدین و به اون لینک بدین باعث افزایش لینک سازی شما و در نتیجه بازید و ترافیک بالاتر سایت شما میشه.یکی از موارد مهم در استفاده از شبکه های اجتماعی همنطور که میدونید برند سازیه،اگر شما محتوای خوب و کاربردی داشته باشید و اون رو به اشتراک بزارید دیگران راجبه شما بحث میکنن و نظراتی رو میدن و این عکس العمل ها موجب برندشدن و محبوب شدن شما و وبساییتون در بین مخاطبینتون میشه.

راهی دیگر تحت عنوان اعتماد گوگل

کارشناسان معتقدند که گوگل به سه مورد توجه ویژه ای دارد:
یکی اعتبار سایت؛وقتی شما وبسایتی داشته باشید که محتوای درست و با کیفیتی رو دارا باشه و همواره ساییتون رو بهبود بدین و اپدیت کنید و یا اینکه سایت شما بک لینک های زیادی دریافت کنه،گوگل تشخیص میده که سایت شما اعتبار بالایی داره و این امر باعث بالارفتن سئو سایت شما میشه.

از دیگر موارد میشه به تاریخچه سایت اشاره کرد؛گوگل معتقده که سایت قدیمی تر نسبت به سایت های جدید از اعتبار بالاتری برخوردارند.
مورد اخر تهیه گواهی SSL هست که اگر بخواهیم خیلی مختصر توضیحش بدیم میتونیم بگیم،شما میتونید به جای پروتکل http از پروتکل https یا پروتکل ابر متن استفاده کنید؛این گواهی رو هم میتونید از شرکت ارائه دهنده هاست دریافت کنید.

رفتار کاربران امری مهم در سئو
گوگل علاوه بر اینکه محتوای سایت شما رو بررسی میکنه عملکرد کاربران رو هم زیر نظر داره.اینکه مثلا چه مدت زمانی در سایت شما می مانند یا کاربران چه مسیری رو در صفحه شما طی میکنند تا به نتیجه برسند و یا مثلا میزان مشارکت اون ها در سایت رو بررسی میکنه پس لازمه که به هنگام طراحی سعی کنید علاوه بر رعایت مواردی که گفته شده،طراحی شما به نوعی باشه که بتونه نظر کاربران رو جلب کنه و مدت زمان بیشتری اون هارو تو سایت شما نگه داره.

از کجا متوجه شیم که سایتمون سئو خوبی داره؟

شما به راحتی میتونید با استفاده از ابزار آنالیز،سئو سایتتون رو بررسی کنید.
-یکی از این ابزار ها گوگل آنالیتیکس نام داره با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌تونین اطلاعاتی راجع به کاربران (جنسیت،محل زندگی، مدت زمان ماندن در سایت و… )، آماردقیق ترافیک سایت،صفحاتی که کاربران بعد از ورود به سایت شما بازدید کرده‌اند، نرخ تبدیل کاربران به مشتری و … اطلاعات دیگری رو به‌دست بیارید.
-ابزار دیگه ای که میتونه به شما کمک کنه Google PageSpeed Insights هست که میتونید به وسیله ی اون سرعت سایت که از موارد بسیار مهمی رو بررسی کنید و نقاط ضعفتون رو متوجه شید وابزار حل اون رو به شما نشون میده.

-یکی دیگه از ابزار ها Google Webmaster Tools
هستش که اطلاعات کلی دربارۀ سلامت سایتتون مثل لینک‌های داده شده به سایت شما یا جریمه‌های گوگل ویا به طور مثال نحوه نمایش در موبایل (ریسپانسیو بودن) رو در اختیار شما قرار میده.

مطالبی که گفته شد خلاصه ای بود از سئو،راه های بالابردن اون،برخی از اشتباهات و راهکار های درست؛در آخر اگر که به نکاتی که گفته شد توجه کنید،محتوای عالی ای داشته باشید و این اقدامات شما مداومت داشته باشه میتونید به مرور زمان سئو سایت خودتون رو بالا ببرید و جایگاه بالایی رو در بین موتور های جستجو علی الخصوص گوگل داشته باشید.این امر باعث افزایش ترافیک سایت شما و موفقیتتون تو همه ی حوزه ها و همچنین کسب وکار دیجیتال شما میتونه بشه.