بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین

تغییر بزرگ اقتصادی در آینده ای نزدیک

امروزه با توجه به اینکه تقریبا همه ی کار ها و فعالیت های انسان به سمت دنیای مجازی رفته، پیشبینی اینکه فعالیت اقتصادی نیز به سمت مجازی شدن حرکت کنه کار سختی نیست؛کما اینکه این امر هم اکنون پیشرفت بشدت چشمگیری داشته.
پول ها و ارز‌های دیجیتال که امروز اونها رو با نام “بیت کوین” میشناسیم پرچم دار این رویداد هستند.
امروز به بررسی بیت کوین ، ویژگی های اون ، عملکرد و نحوه ی بدست اوردن آن می پردازیم.

بیت کوین:
یکی از مهمترین ارزهای مجازی در سطح دنیا که در سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ توسط فرد یا افراد ناشناسی که اونها رو “ساتوشی ناکاموتو” میخواندند به وجود آمد.
بیت کوین یک کد یا رمز کامپیوتری است که از محاسبات سنگین بدست می اید و در اصطلاح استخراج می شود که در ادامه بیشتر به طور کامل به این موضوع می پردازیم.
در حال حاضر ما برای هر تراکنش و یا هر تعاملی بایستی به واسطه ها که می توانند افراد یا سازمان ها و یا شبکه های اجتماعی و … باشند تکیه کنیم اما بیت کوین یک شبکه ی غیر متمرکز است یعنی هیچ شخص و سازمان و دولتی نمی تواند کنترل آن را بدست بگیرد و کنترل آن تماما و به طور کامل بر عهده کاربران است.
بیت کوین برعکس ارز های دیگر، یک ارز بدون پشتوانه است؛ و همچنین به تعداد محدود نیز عرضه می شود؛این امر باعث عدم به وجود آمدن تورم تو حوزه ی این ارز است و یکی از مواردی است که علاقه مندان بیشتری را به خود جذب کرده است.
حداکثر بیت کوین قابل استخراج ۲۱ میلیون عدد است.

از دیگر ویژگی های این ارز پرطرفدار میتوان به غیر قابل جعل بودن آن اشاره کرد. همچنین به منظور حفظ شبکه و تاخیر در تولید واحدهای جدید بیت کوین، استخراج بیت کوین به مرور زمان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و پاداش استخراج کم‌تر می‌شود. در حال حاضر هر ده دقیقه ۱۲.۵ بیت کوین تولید می‌شود. تاکنون بیش از ۱۷ میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است. پیش‌بینی می‌شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد.
می توان گفت هدف از اختراع بیت کوین انتقال مالی بدون واسطه و شفافیت و همچنین تسهیل در انجام تراکنش آنلاین است که کاملا کنترل آن بدست کاربران باشد. در هر تراکنش بیت کوین باید تراکنش به امضای کاربران برسد و همه ی کاربران می توانند ناظر این تراکنش باشند ، همچنین تراکنش های بیت کوین تراکنش های غیر قابل برگشت هستند و این ها همگی دال بر شفافیت تو حوزه ی بیت کوین است.

آیا بیت کوین را می توان خرج کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت : بله؛در حال حاضر می توان عملا توسط این ارز همه چیز خرید. به عنوان مثال شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت و دل، این ارز رمز پایه را جهت پرداخت برای خریداری بسیاری از محصولات و محتوای دیجیتال خود پذیرفته اند. می توانید بلیط هواپیما از هواپیمایی هایی مانند بالتیک ایر خریداری کنید و یا بلیط تئاتر خود را با بیت کوین بخرید. موارد دیگری مانند پرداخت هزینه هتل، خرید ملک، پرداخت صورت حساب رستوران و یا تهیه کارت هدیه نیز وجود دارند که می توان برای پرداخت و تهیه آن ها از بیت کوین استفاده کرد. در بازارهای بین المللی نیز جهت پرداخت ها می توان از این ارز رمزپایه استفاده کرد.

به هر حال، بیت کوین هنوز هم یک شکل جدید و کاملا پیچیده پرداخت است و بنابراین طبیعی است که مواردی که بتوان پرداخت ها را با این ارز انجام داد، محدود باشد. اما هر روز بازارها و مشاغل بیشتر و بیشتری انجام پرداخت های خود با این ارز را می پذیرند، از مشاغل و کافی شاپ های کوچک گرفته تا غول های صنایع مختلف.
علاوه بر این با توجه به دائمی بودن تغییر نرخ مبادلات بیت کوین، این ارز رمزپایه می تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. علی غم این که این ارز هنوز یک ارز ناپایدار و تا حدی ناشناخته است، اما در طول 2 سال اخیر، ارزش آن بیش از ده برابر شده و قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مطلب 6500 دلار است.

سوالی احتمالا تا الآن در ذهنمون ایجاد شده اینکه اصلا بیت کوین چگونه کار میکند؟

برای پاسخ به این سوال باید فناوری بلاکچین رو توضیح بدیم.
بلاک چین (Block Chain) یک نوع سیستم ثبت و ذخیره اطلاعات و گزارش هستش . از ویژگی های بلاکچین می توان به قابل دسترس بودن داده ها برای همه ی افراد اشاره کرد.
بلاکچین در واقع بلاک ها یا بخش هایی هستند که بصورت زنجیره ای به هم متصل شدند.اطلاعات درهر بلاک میتواند شامل موضوعات مختلفی باشد.
طرز عملکرد به اینصورت است که هر بلاک رشته ای از اطلاعات قبلی را دارد؛به طور مثال ما سه بلاک در اختیار داریم ، بلاک ۲ رشته ای از اطلاعات بلاک ۱؛وبلاک ۳ رشته ای از اطلاعات بلاک ۲ دارد ؛ به این ترتیب میتونیم بگیم بلاک ۳ اطلاعات بلاک ۱ را نیز داراست و این روند تا پایان ادامه دارند. ساختاری که توضیح دادیم باعث دسترسی همه ی کاربران و از بین نرفتن تمامی اطلاعات میشود.
(رشته ها که “هش” نامیده میشوند و خلاصه ای از داده های هر بلاک هستند بر اساس توابع ریاضی میباشد)
بلاک ها در یک سیستم و یا کامپیوتر ذخیره نمی شوند بلکه در هر سیستمی که به شبکه ی بلاکچین متصل باشد می توانند یک نسخه از بلاکچین را دارا باشند.
همانطور که پیشتر در مبحث بیت کوین توضیح دادیم تراکنش های ما به عهده ی واسطه هاست و اطلاعات روی سیستم های این واسطه ها ذخیره میشود و این واسطه ها به دلیل مرکزی بودن قابل هک شدن هستند. این واسطه ها و سازمان ها اطلاعاتی رو از تراکنش ها دارند که خوب من و شمای کاربر از داشتن اونها محرومیم اما فناوری بلاکچین دیگر مرکزی نیست و اطلاعات بر روی میلیون ها کامپیوتر در سراسر جهان توزیع میشود
حال اگر شخصی بخواهد بلاکی که در اختیارش هست رو هک کند،نه تنها باید بلاکی رو که در اختیارش هست هک کند بلکه باید تمامی زنجیره ای که متصل به بلاک های قبل است و پیشرفته ترین رمزگذاری رو دارن رو به طور همزمان هک کند اونم نه روی یک کامپیوتر بلکه روی میلیون ها کامپیوتر در سطح جهان و اونم به طور همزمان ! این یعنی غیرممکن و در نتیجه امنیت بسیار بالا
بلاکچین ها نه شبکه ی اجتماعی اند و حتی هوش مصنوعی بلکه یک فناوریه که در حال حاضر فناوری پایه ی ارز های دیجیتالی می باشد ؛ ارزهایی نظیر بیت کوین.
برخی کارشناسان معتقدند که بلاکچین ها نسل بعدی اینترنت و یکی از تاثیرگذارترین فناوری های اینده خواهند بود.
به برخی از خواص بلاکچین ها مثل
-امنیت و محدودیت
-عدم نیاز به اعتماد
-غیرمتمرکز بودن
-قرداد های هوشمند و … اشاره کرد.
بلاکچین چگونه بلاک ها رو تولید میکند؟
بلاک ها توسط کامپیوترهایی که قدرت محاسباتی اونها ۱۰۰ برابر بزرگتر از شبکه ی گوگل است که در هر ده دقیقه یک بلاک تولید میکند (در بلاکچین بیت کوین به اینصورت عمل میکند) ، به این کامپیوتر ها “ماینر” یا استخراج کننده گفته میشود.
فناوری بلاکچین انواع مختلفی دارد که ما فقط بلاکچین بیت کوین رو بررسی کردیم.

حال که با سیستم بلاکچین آشنا شدیم متوجه شدیم که بیت کوین چگونه کار میکند و تا حدودی با نحوه ی بدست اوردن آن آشنا شدیم اما برای توضیح کامل آن بهتر است بگوییم از آنجا که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و برای ادامه بقا نیاز به توزیع و تایید تراکنش ها به صورت غیرمتمرکز دارد. استخراج یک نوع فرایند رقابتی است که در پروتکل بیت کوین به منظور ایجاد انگیزه برای پایداری شبکه و تولید بیت کوین جدید طراحی شده است. در این عملیات برای ثبت یک بلاک در بلاک چین، کامپیوترهای ماینر باید طی فرایند ریاضی پیچیده، معادلات ریاضی را حل کنند و هر کس که زودتر به جواب برسد، بیت کوین تولید شده و به عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد. این کار نیازمند داشتن سیستم‌های سخت افزاری قدرتمند و برق است.

تراکنش ها دربیت کوین به اینصورت انجام می پذیرد که هنگامی که فردی تراکنشی انجام می‌دهد، آن تراکنش وارد شبکه می‌شود و برای آنکه تراکنش تأیید شود و در بلاک بلاک‌چین جای گیرد مراحل زیادی رخ می‌دهد. ماینر که یک نوع نود در شبکه است تراکنش‌هایی را که به شبکه ارسال می‌شوند جمع‌آوری می‌کند و سعی در سازماندهی و تأیید آنها دارد.
نود ماینر در واقع مسئول آن است که تراکنش‌ها را دریافت و تأیید کند و پس از تأیید آنها را به حافظه بلاک‌چین و در نهایت آن تراکنش‌ها را به بلاکی که در حال حاضر چندین تراکنش در آن جای دارد اضافه کند.

آیا بیت کوین قابل خرید و فروش و انتقال است؟

خرید بیت کوین از سایت‌های فروشنده بیت کوین و یا به‌طور مستقیم از طریق افراد دیگر انجام می‌پذیرد. شما می توانید با روش‌های مختلفی مانند کارت‌های اعتباری، حساب‌های اینترنتی و یا حتی با سایر ارزهای دیجیتال، از سایت‌ها یا افراد حقیقی، بیت کوین خریداری نمایید.
برای خرید بیت کوین فرایند زیر را باید در نظر گرفت
– نصب کیف پول بیت کوین
-پیدا کردن فروشنده معتبر بیت کوین (سایت یا فرد حقیقی)
-انتقال پول به فروشنده و دادن آدرس کیف پول برای دریافت بیت کوین‌های خریداری شده (بعضی از سایت‌ها خودشان دارای کیف پول هستند)
-انتقال بیت کوین از فروشنده به کیف پول

توضیح کوتاهی درباره کیف پول بیت کویین

کلاینت و کیف پول رسمی بیت کوین، بیت کوین کور نام دارد که کاربران را مستقیما به بلاک چین بیت کوین متصل می‌کند. استفاده از این کیف پول نیازمند دانلود بیش از ۱۲۰ گیگ اطلاعات و مشخصات قدرتمند سخت افزاری است که برای کاربران پیشنهاد نمی‌شود.
در عوض گزینه‌های ساده‌تر و بسیار کم حجم‌تری وجود دارد که پیشنهاد می‌شود از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی بیت کوین، معتبرترین کیف پول‌های بیت کوین را نسبت به دستگاه خود (موبایل، دسکتاپ یا تحت وب) به صورت رایگان دانلود و نصب کنید.
برخی از نرم افزارهای کیف پول‌ هم می‌توانند به صورت همزمان، چند ارز دیجیتال مختلف را ذخیره کنند.